Argentinië, op naar het noorden

8 maart 2018 - Buenos Aires, Argentinië

Vanuit Ushuaia vertrokken we naar het noorden. Op het midden van Tierra del Fuego leeft een pinguïnkolonie die we eigenlijk wel wilden bezoeken. We besloten dit af te laten hangen van onze lift: als diegene op weg was naar Chili, zouden we de pinguïns bezoeken en als diegene naar Rio Gallegos (Argentinië) ging, zouden we blijven zitten. We werden opgepikt door een aantal jongens die op weg waren naar Chili, dus het was besloten! Een beetje spannend was het wel, aangezien we in de middle of nowhere uitstapten en het vanaf daar nog 15 km was tot aan de pinguïns. Gelukkig werden we al snel geholpen door een echtpaar die ook onderweg waren naar de pinguïnkolonie. Zo konden we toch deze geweldige beestjes zien!

kijk mij danking pinguin

Het echtpaar nam ons mee terug naar de kruising vanwaar we verder konden liften. Wederom werden we supersnel opgepikt. De chauffeur was onderweg naar Rio Gallegos, 's avonds laat zette hij ons af bij de camping. Rio Gallegos is een arbeiderstad en hier hadden wij dan ook weinig te zoeken. De volgende dag gingen we dan ook meteen door naar Caleta Olivia waar we op bezoek gingen bij Franco en Vanessa. Zij hadden ons uitgenodigd nadat ze ons een lift hadden gegeven. We hebben een aantal super gezellige dagen met hen gehad met veel en lekker eten. Wij als flacos (dunne mensen) konden wel wat extra gebruiken vonden ze. Dat vonden wij geen straf, aangezien ze heerlijk konden koken! Ook hebben wij hen kennis laten maken met het typisch Nederlandse maal: hutspot. En ja, dit viel erg in de smaak!

hutspotlekker etenmatepizza

Onze volgende stop was in Puerto Madryn. Hier wilden we naartoe omdat je hier soms orka's kunt zien en wij zouden precies in het goede seizoen daar aankomen. We hebben een auto gehuurd om de Península Valdés te bezoeken. Hier komen twee stromingen van de oceaan bij elkaar, waardoor er heel veel voedsel is en er dus veel beestjes te zien zijn! Dit is de enige plek op de wereld waar je orka's kunt zien die baby zeeleeuwtjes van het strand af grissen. Uiteraard een beetje sneu voor de zeeleeuwtjes, maar het leek ons wel super gaaf om zo'n orka te zien! De orka's kunnen deze truc alleen met hoogtij, waardoor we vroeg wegreden van ons kampeerplekje en mooi optijd op de plek stonden te wachten in de hoop dat we dit zeldzame fenomeen zouden zien... Maar... Geen orka's! Ze waren 8 dagen geleden voor het laatst gezien en afgelopen jaar bleken ze pas later in het jaar vaak te verschijnen. Helaas, toch te vroeg hier gekomen. Desondanks was het een super mooi uitstapje en hebben we veel andere dieren gezien.

magdalane pinguinkom dan etennandupatagonisch konijn

Tijdens het liften zijn we veel Argentijnen tegen gekomen die ons allemaal aanraadden om naar Las Grutas te gaan: een populaire badplaats onder de Argentijnen en nauwelijks bekend onder backpackers. Wij hebben dit advies uiteraard gevolgd en begrepen wel waarom ze hier zo graag naartoe gaan! Er is een erg groot zandstrand, ondiep en relatief warm water en er hangt een fijne sfeer in het dorp. We hebben hier 2 dagen vakantie gevierd, heerlijk na het koude Patagonië!

las grutasvakantie

Vanaf Las Grutas wilden we naar Buenos Aires. Het plan was om tot een stad in de buurt te liften en vervolgens de bus te pakken de stad in. Het eerste deel ging erg voorspoedig: We kregen een lift van ongeveer 1200 km (1,5 dag) en hebben tussen de truckers op de rustplaats een nachtje geslapen om de volgende dag met onze chauffeur verder te kunnen. Hij moest ongeveer 70 km voor Buenos Aires lossen, waar wij besloten nog tot het volgende dorp te liften en dan de bus te pakken. We werden echter opgepikt door een erg vriendelijke man die speciaal voor ons een stuk omreed en ons op een goede plek in Buenos Aires afzette. Wat een geluk weer!
Buenos Aires is een super grote stad en telt ongeveer 4 miljoen inwoners (zonder de buitenwijken). Desondanks hangt er in het oude centrum een erg prettige sfeer en werden we niet eens overspoeld door alle drukte. We hebben heerlijke dagen gehad en onszelf getrakteerd op een cultureel uitstapje: een tango dinner show. Erg gaaf om te zien!

torenpuerto maderopuerto madero 2tango show

Vanaf Buenos Aires namen we de boot naar Uruguay. In de haven kwamen Franco en zijn zoon ons nog even opzoeken. Een mooie voorlopige afsluiter van Argentinië!

1. Silvia:
    8 april 2018
    Leuk verhaal weer alleen jammer van die ene pinguïn die het zo koud had. Het duitse bier hebben jullie alweer ontdekt en zo te zien smaakt het goed. En nu maar oppassen dat het hutspot eten geen nieuwe rage wordt anders zijn de wortels niet aan te slepen. Geniet nog van jullie reis samen, iedereen vind het knap dat jullie het zo lang volhouden. Groeten uut Grolle.
  2. Anneke:
    11 april 2018
    Jaaaa! Weer een heerlijk verhaal om te lezen😊 klinkt goed, heerlijk alles blijven ontdekken... en de ideale combi tussen toerist zijn en locale specialiteiten! Keep up the good work, hier begint de zon ook steeds meer te schijnen dus jullie kunnen bijna terugkomen 😊